Ο Φιλοτεχνικός Όμιλος Χίου, με ιστορία 107 ετών και σταθερή παρουσία στην πολιτιστική ζωή του τόπου, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία τις Λογοτεχνικές Διαδρομές Χίου – Αδαμάντιος Κοραής, ένα τριήμερο αφιερωμένο στη λογοτεχνία, την παιδεία και τον πολιτισμό, εμπνευσμένο από τη μορφή και το έργο του μεγάλου Χίου διανοητή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Στον απόηχο της τριήμερης δράσης που υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο υπήρξε ο βασικός χρηματοδότης της διοργάνωσης. Πολύτιμη υπήρξε επίσης τόσο η οικονομική συμβολή της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και του Δήμου Χίου, όσο και η εμπράγματη υποστήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου και του Ιδρύματος Μαρίας Τσάκου.
Στο πλαίσιο της διοργάνωσης προκηρύχθηκε πανελλήνιος διαγωνισμός δημιουργικής έκφρασης για νέες και νέους ηλικίας 15–30 ετών, με θέμα: «Αδαμάντιος Κοραής: Λογοτεχνία, Παιδεία και Πολιτισμός στη Χίο». Νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα απέστειλαν λογοτεχνικά, εικαστικά, θεατρικά, ποιητικά έργα και ταινίες μικρού μήκους. Οι διακριθέντες φιλοξενήθηκαν στη Χίο και συμμετείχαν στις τριήμερες δράσεις, παρουσιάζοντας το έργο τους, γνωρίζοντας τον τόπο και βιώνοντας τη σύνδεση της λογοτεχνίας με την πολιτιστική μνήμη του νησιού.
Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε στη Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη «Κοραής», με θερμούς χαιρετισμούς, εξαιρετικές ομιλίες και παρουσιάσεις, καθώς και με την παρουσίαση των διακριθέντων έργων. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στους ιστορικούς χώρους της Βιβλιοθήκης.
Η δεύτερη μέρα ξεκίνησε με ξενάγηση στα σοκάκια του Κάμπου, ενός από τους ιστορικότερους οικισμούς της Χίου, με περιήγηση στις αυλές των αρχοντικών και αφήγηση ιστοριών που συνδέουν τον χώρο με τη λογοτεχνική παράδοση του νησιού. Στη συνέχεια ακολούθησε προσκύνημα στη Μονή Αγίου Μηνά και επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Καλλιμασιάς, όπου οι συμμετέχοντες γνώρισαν στοιχεία της τοπικής ταυτότητας. Ακολούθησαν διαδοχικές ξεναγήσεις στα Μεστά, όπου περιηγήθηκαν στον μεσαιωνικό οικισμό με την οχυρωματική του αρχιτεκτονική, στο Πυργί, γνωστό για τα μοναδικά γεωμετρικά σχέδια των ξυστών, και στα Αρμόλια, όπου επισκέφθηκαν παραδοσιακά εργαστήρια, όπου οι συμμετέχοντες γνώρισαν την παραδοσιακή Αρμολούσικη τέχνη που χαρακτηρίζει τον τόπο.
Η τρίτη ημέρα ξεκίνησε από Καρδάμυλα, στην Ιερά Μονή Παναγίας Μυρσινιδίου με τέλεση επιμνημόσυνης δέησης για τη μνήμη του Αδαμαντίου Κοραή και των εκλιπόντων προέδρων και μελών του Φιλοτεχνικού Ομίλου Χίου. Ακολούθησε ξενάγηση στη Δασκαλόπετρα, επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη “Άγιος Αγαπητός” και αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε βιωματικό εργαστήριο κεραμικής, όπου οι συμμετέχοντες καλλιτέχνησαν το δικό τους πήλινο διακοσμητικό με κλαδί μαστίχας. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες περιηγήθηκαν στην πόλη της Χίου, ξεκινώντας από το Κάστρο, όπου γνώρισαν την ιστορία και την αρχιτεκτονική του, επισκέφθηκαν τον Πύργο του Ιουστινιάνι, Χαμιδιέ Τζαμί, Οθωμανικά Λουτρά, Άγιο Γεώργιο Φρουρίου και τη Σκοτεινή Φυλακή, συνδέοντας τον χώρο με σημαντικές σελίδες της ιστορικής μνήμης του τόπου. Η διαδρομή συνεχίστηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και τη Μητρόπολη. Η ημέρα ολοκληρώθηκε με την τελετή λήξης και τις βραβεύσεις, που πραγματοποιήθηκαν στη Βιβλιοθήκη Κοραής, με ουσιαστικές ομιλίες και εμπνευσμένες παρουσιάσεις, οι οποίες πλαισίωσαν τη βραδιά της απονομής και ανέδειξαν τον παιδευτικό χαρακτήρα της διοργάνωσης.
Ο Φιλοτεχνικός Όμιλος Χίου ανακοινώνει την πρόθεσή του να συνεχίσει και το 2026 με μία νέα πολιτιστική εκδήλωση αντάξια της φετινής εμπειρίας. Οι Λογοτεχνικές Διαδρομές καθιερώνονται ως θεσμός που ενώνει τη Χίο με τη σκέψη, την τέχνη και το μέλλον της νέας γενιάς.
Ακολουθούν οι νικητές του διαγωνισμού.
Θεατρικά-Ταινίες Μικρού Μήκους
| Θέση | Τίτλος Έργου | Σύνοψη / Εντύπωση | Παρατηρήσεις |
| 1ο Βραβείο Μαθητική Στέγη Καρδαμύλων «Το Σπίτι της Μαρίας» – Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού, | «Η Συνομιλία με τον Κοραή» | Εξαιρετική σύλληψη ιδέας, άμεσος διάλογος νέων με τον Κοραή, ουσιαστικό μήνυμα παιδείας και ιστορικής μνήμης. | Υποδειγματική ισορροπία λόγου και σκηνικής απλότητας. |
| 2ο Βραβείο Μαθητικής Στέγης Καρδαμύλων «Το Σπίτι της Μαρίας» – Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού, | «Η Διαθήκη του Κοραή» | Ιστορική αφήγηση με συγκινητική ερμηνεία και συναισθηματικό βάθος. | Πολύ καλή σκηνοθετική οπτική και εσωτερική ρυθμικότητα. |
| 3ο Βραβείο Νίκη Τομάζου Ειρήνη Παϊδούση 1ο Λύκειο Χίου | «Δύο κορίτσια συνομιλούν για τον ΑΔ. ΚΟΡΑΗ» | Δημιουργική προσέγγιση και ατμόσφαιρα ευαισθησίας, με σύγχρονο κοινωνικό τόνο. | Ενδιαφέρουσα θεματική και ομαδική παρουσίαση. |
| Έπαινος Μαθητικής Στέγης Καρδαμύλων «Το Σπίτι της Μαρίας» – Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού, | «Η Στέγη SOS» | Ζεστό, ανθρώπινο μήνυμα και αξιέπαινη συμμετοχή. | Ενισχύει το κοινωνικό σκέλος της διοργάνωσης. |
Εικαστικά
| Συμμετέχων / Έργο | Τελική Βαθμολογία | Διάκριση | Παρατήρηση |
| Μωραΐτη Ελισάβετ | 10,00 | 1ο Βραβείο | Υψηλή τεχνική αρτιότητα και πρωτοτυπία· έργο με καθαρότητα, ευαισθησία και απόλυτη θεματική συνέπεια. |
| Αντριάνα Φρούνζα | 9,67 | 2ο Βραβείο εξ ημισείας) | Δημιουργική και εκφραστική πρόταση με έντονο καλλιτεχνικό συναίσθημα και ωριμότητα. |
| Αργυρώ Στ. Τομάζου | 9,67 | 2ο Βραβείο εξ ημισείας) | Ισοβαθμία με το 2ο,·έργο βαθιάς ευαισθησίας και τεχνικής αρμονίας. |
| Φώτης Κυρκόπουλος & Γιώργος Χριστόπουλος – “Από τον Κοραή στον Τζέφερσον” | 8,67 | 3ο βραβέιο | Ενδιαφέρουσα ιδέα που συνδέει δημιουργικά την ελληνική και διεθνή πνευματική κληρονομιά. |
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
| Συμμετέχων / Έργο | Είδος | Τελική Βαθμολογία | Διάκριση | Παρατήρηση |
| Κάρεν Χαναγκιάν – “Κοραής: Ένας ινφλουένσερ του χθες στο σήμερα” | Διήγημα | 9,2 | 1ο Βραβείο (εξ ημισείας) | Εμπνευσμένη, πρωτότυπη προσέγγιση που συνδέει δημιουργικά τον Κοραή με τη σύγχρονη εποχή· σύγχρονο ύφος και διαύγεια ιδεών. |
| Ευάγγελος Κούμπιας – “Ένα μικρό ημερολόγιο! Αδαμάντιος 1748..” | Διήγημα | 9,2 | 1ο Βραβείο (εξ ημισείας) | Εξαιρετική αφήγηση, συναισθηματικό βάθος και άρτια δομή· έργο που αναδεικνύει τη δύναμη του λόγου και της παιδείας. |
| Μιχαήλ Παπαδογιάννης – “Α. Κοραής” | Διήγημα | 7,4 | 2ο Βραβείο | Γνήσιο μαθητικό έργο, που με απλότητα και καθαρό βλέμμα αναδεικνύει την αξία της γνώσης και της έμπνευσης. |
| Ελένη Καλοειδή – “Κοίτα πώς περνάει ο καιρός” | Ποίημα | 6,8 | 3ο Βραβείο | Λυρική και προσωπική φωνή, με ευαισθησία και στοχασμό για το πέρασμα του χρόνου. |
| Τίτλος Βραβείου | Σχολείο | Αιτιολόγηση |
| Βραβείο Λογοτεχνικής Αριστείας | 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Χίου – «Σχολή Χίου» | Πρώτο Βραβείο (εξ ημισείας) για το διήγημα «Α. Κοραής» του μαθητή Κούμπια. Πρωτοτυπία, ποιότητα γραφής και ώριμη λογοτεχνική σκέψη. Σημαντική παιδαγωγική συμβολή των εκπαιδευτικών Αικ. Σκόκου και Κυρ. Βαγιανού. |
| Βραβείο Συνολικής Δημιουργικής Συμμετοχής | 1ο ΕΠΑΛ Καρδαμύλων – Λιβάνειο | Θεατρικά έργα, οπτικοακουστικές δημιουργίες και εικαστικά έργα υψηλού επιπέδου. Ανάδειξη των Καρδαμύλων ως κέντρου νεανικής τέχνης και πολιτισμού Σημαντική η προτροπή του κ. Μάριου Μιχαλιού.. |
| Βραβείο Παιδείας και Κοινωνικής Προσφοράς | Μαθητική Στέγη Καρδαμύλων «Το Σπίτι της Μαρίας – Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού» | Σταθερή και ουσιαστική συμβολή στην εξέλιξη των μαθητών. Παιδαγωγικό έργο των Παρασκευής Λιαδή, Ειρήνης Τσίκνα και Μαρκέλλου Κασμά. Περιβάλλον εμπιστοσύνης και έμπνευσης. |
| Βραβείο Θεατρικής Δημιουργίας | 1ο Λύκειο Χίου | Θεατρική συμμετοχή με το έργο «Δύο κορίτσια συνομιλούν για τον Αδ. Κοραή». Δημιουργική σύλληψη, εκφραστικότητα και σύγχρονη οπτική. Η συμβολή του διευθυντή κ. Κωνσταντίνου Θεοδοσίου ήταν καθοριστική. |
| Βραβείο Πανελλήνιας Συμμετοχής | Γενικό Λύκειο Λαμίας “Μουστάκειο” | Συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό με έργο υψηλής ποιότητας και πρωτοτυπίας. Ανάδειξη της πανελλήνιας διάστασης της διοργάνωσης. |
Ο Φιλοτεχνικός Όμιλος Χίου εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες στο Υπουργείο Πολιτισμού για την αιγίδα και την καθοριστική οικονομική του υποστήριξη, καθώς την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τον Δήμο Χίου για τη συμβολή τους στην υλοποίηση της διοργάνωσης.
Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως:
- τη Δημόσια Κεντρική Ιστορική Βιβλιοθήκη “Κοραής”
- την Ιερά Μητρόπολη Χίου
- τη Βιβλιοθήκη “Άγιος Αγαπητός” στον Βροντάδο
- το Ίδρυμα “Μαρία Τσάκος – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης”
- τον Φιλοπρόοδο Όμιλο Κάμπου Χίου
- το Λαογραφικό Μουσείο Καλλιμασιάς
- το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Χίου
- την Ένωση Ξενοδόχων Χίου
- Μουσείο Μαστίχας Ιδρύματος Τράπεζας Πειραιώς
- το 1ο ΕΠΑΛ Καρδαμύλων- Λιβάνειο
- 1o Πειραματικό Γυμνάσιο Χίου – «Σχολή Χίου»
- την Μαθητική Στέγη Καρδαμύλων «Το σπίτι της Μαρίας- Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού»
- 1ο Λύκειο Χίου
- Γενικό Λύκειο Λαμίας, “Μουστάκειο”
Επίσης, ευχαριστούμε όλους όσοι συνέβαλαν με θέρμη και ανιδιοτέλεια: μέλη, συνεργάτες, χορηγούς, εθελοντές και τους ομιλητές που τίμησαν την εκδήλωση με την παρουσία και τον λόγο τους.
- Κωνσταντίνος Μουτζούρης Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου
- Ιωάννης Μαλαφής Δήμαρχος Χίου
- Παύλος Καλογεράκης, Πρόεδρος Εφορευτικού Συμβουλίου Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης “Κοραής”
- Αθηνά Ζαχαρού-Λουτράρη, Δρ Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΠΘ
- Νίκος Κ. Χαβιάρας, Δρ Φιλολογίας, Διευθυντής 5ου ΓΕΛ Βροντάδου
- Αγγελική Μαστρομιχαλάκη, Δρ Παιδαγωγικής, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας
- Ανδρέας Φρ. Μιχαηλίδης, Ιατρός – Διδάκτωρ Ιστορίας της Ιατρικής
- Ευαγγελινός Αμιλιανός, Περιφερειακός Επόπτης Ποιότητας Εκπαίδευσης ΠΕ86
- Μαρία Ξύδα, Αρχιτέκτων -Συγγραφέας
- Μελαχρινούδης Δημήτριος Συγγραφέας- Συνιδρυτής Λαογραφικού Μουσείου Καλλιμασιά
- Κολιαρος Ιωάννης Συγγραφέας- Συνταξιούχος Λυκειάρχης Συνιδρυτής Λαογραφικού Μουσείου Καλλιμασιά
- Μαργαρίτα Μαρκάκη, Εκπαιδευτικός, Πρόεδρος Φιλοπρόοδου Ομίλου Κάμπου
- Κωνσταντίνος Καρατζάς, Θεολόγος – ΜΑ Ιστορικής Θεολογίας
- Ξένια Φύλλα, Συγγραφέας
- Χριστίνα Πολυχρονοπούλου, Φιλόλογος – Ιστορικός Τέχνης
- Θωμάς Καραμουσλής, Ξεναγός
- Κωνσταντίνος Πατσουράκης, Αν. Μέλος Δ.Σ. ΦΟΧ
- Δέσποινα Καλαγκιά Βιβλιοθηκονόμος- Εικαστικός
- Άννα Σταφιδά Συνταξιούχος Δημοσιογράφος- Κάτοχος διδακτορικού στο έργο του Κοραή.
- Σταμάτιος Σπυράκης, Μαθηματικός – Οικονομολόγος
- Αναστασία Γαλάνη Αντιδήμαρχο Πολιτισμού Χίου
- Ευτυχία Βλυσίδου Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου
- Αικατερίνη Σκόκου Διευθύντρια 1oυ Πειραματικού Γυμνασίου Χίου – «Σχολή Χίου»
- Κυριακή Βαγίανου Εκπαιδευτικός 1oυ Πειραματικού Γυμνασίου Χίου – «Σχολή Χίου»
- Μάριος Μιχαλιός Διευθυντής 1ου ΕΠΑΛ Καρδαμύλων- Λιβάνειου
- Παρασκευή Λιαδή Διευθύντρια Μαθητικής Στέγης Καρδαμύλων «Το σπίτι της Μαρίας- Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού»
- Ειρήνη Τσίκνα Φροντιστής Μαθητικής Στέγης Καρδαμύλων «Το σπίτι της Μαρίας- Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού»
- Μαρκέλλος Κασμάς Υποδιευθυντής Μαθητικής Στέγη Καρδαμύλων «Το σπίτι της Μαρίας- Στέγη Παιδείας και Πολιτισμού»
- Μαυρογιάννης Γεώργιος Εκπαιδευτικός Αγγλικής Φιλολογίας
- Μίτσης Νίκόλαος Συνταξιούχος Διευθυντής Εμπορικής Τράπεζας
- Παράσχος Καλίτσης Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός
- Ευγενία Κώττη, Δημοσιογράφος – Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό (ΕΑΠ)
- Πάνος Πιτσάκης, Συνταξιούχος Δικηγόρος – Πολιτικός Επιστήμων
- Μαρία Κλειδά, Μουσικός – Φιλόλογος – Master Δημιουργικής Γραφής
- Άννα Χαζίρη Διευθύντρια Ιστορικής Βιβλιοθήκης “Κοραής
- Λεωνίδας Λεγάτος Εικαστικός Συνταξιούχος Προϊστάμενος ΟΑΕΔ
- Στέλλα Τσιροπινα Συγγραφέας- Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός -Σινεμάθεια
- Συμεώνη Γκιβίση Ποιήτρια- θυγατέρα αίμνηστου Ευάγγελου Γκιβίση δωρεά εις μνήμη του.
- Μάριο Τομάζο Δωρητής
- Πόπη Χαλκιά Στεφάνου Εκπαιδευτικός- Συγγραφέας
- Αντώνιος Λάρδας Τέως Αντιδήμαρχος Χίου – Λογοτέχνης
- Γεώργιος Σφηκάκης Αγγειοπλάστης Καλλιτέχνης κεραμικής τέχνης
- Μαρκέλλα Τομάζου, Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων – Μεταπτυχιακές Σπουδές στη Διοίκηση Τουρισμού, Φορέων και Οργανισμών
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής, που εργάστηκαν με ζήλο για την επιτυχία αυτής της πολιτιστικής γιορτής:
Κωνσταντίνος Αμπανούδης, Χριστίνα Πολυχρονοπούλου, Νικόλαος Αμπανούδης, Δημήτριος Ζαφείρης, Ξένια Φύλλα, Ελένη Αμπανούδη, Δέσποινα Καλαγκιά, Άννα Ζαφείρη, Μαίρη Σκαμάλου, Κωνσταντίνος Πατσουράκης, και Μαρκέλλα Τομάζου.



































































































