Της: Αθανασίου Μαρίας, Βουλευτού Β’2 Δυτικού Τομέα Αθηνών
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΘΕΜΑ: «Υπερτιμολόγηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων»
Κύριοι Υπουργοί,
Παρατηρείται το φαινόμενο στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και δη, στις άγονες και
απομακρυσμένες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, επί παραδείγματι, της Λήμνου, κατά τους θερινούς
μήνες, οι ενδιαφερόμενοι να μην μπορούν να εξασφαλίσουν εισιτήρια σε χαμηλές τιμές, λόγω
της επίκλησης μιας, δήθεν, πληρότητας των πλοίων. Έτσι, με σκοπό το κέρδος των
ακτοπλοϊκών εταιρειών και προκειμένου αυτές να διαθέσουν εισιτήρια αυξημένου κόστους, οι
δυνατότητες κατηγορίας που παρέχονται στους επιβάτες, κατά την προμήθεια εισιτηρίων,
είναι, είτε μόνο πρώτης θέσης, είτε εντός καμπίνας. Και στις δύο περιπτώσεις, το κόστος είναι
ιδιαίτερα αυξημένο, ενώ πολλαπλασιάζεται, όπου πρόκειται για οικογένειες με πολλά μέλη.
Ωστόσο, έχει διαπιστωθεί επανειλημμένως ότι, η ως άνω επίκληση περί πληρότητας πολύ
συχνά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αφού, οι επιβάτες που εξαναγκάσθηκαν να
αγοράσουν εισιτήρια αυξημένου κόστους, διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι, το πλοίο ταξιδεύει με
πληρότητα μόλις στο ήμισυ και ότι υπήρχε, τελικά, διαθεσιμότητα πληθώρας εισιτηρίων
χαμηλού κόστους. Αυτό, όμως, δεν μπορούσαν να το ελέγξουν οι εν λόγω επιβάτες, κατά τη
στιγμή της αγοράς των εισιτηρίων τους. Στην ουσία, λοιπόν, από εκουσίως εσφαλμένη
πληροφόρηση και, προκειμένου η ακτοπλοϊκή εταιρεία να πουλήσει εισιτήρια αυξημένου
κόστους, δεν προσφέρθηκε καν η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων χαμηλού κόστους στους
ενδιαφερομένους, με απόκρυψη του γεγονότος ότι υπήρχε διαθεσιμότητα για τέτοια εισιτήρια,
ώστε οι επιβάτες να εξωθούνται σε μια βεβιασμένη «επιλογή», την οποίαν δεν θα έκαναν, αν
δεν τους είχε αποκρυβεί αυτό το δεδομένο.
Επίσης, ενώ παρέχεται η δυνατότητα αναβάθμισης της κατηγορίας εισιτηρίου εντός του
πλοίου από φθηνό σε ακριβό, δηλαδή, αφού παρέχεται η δυνατότητα να αγοράσει κανείς
μέσα στο πλοίο εισιτήριο πρώτης θέσης ή καμπίνα, δεν συμβαίνει το αντίστροφο. Δηλαδή, δεν
παρέχεται η δυνατότητα στους επιβάτες οι οποίοι, είτε εκούσια, είτε εξαναγκαζόμενοι,
αγόρασαν εισιτήριο αυξημένου κόστους, να μετατρέψουν το εισιτήριό τους σε χαμηλού
κόστους, ακόμη και αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, με επιστροφή της διαφοράς. Κατ’ αυτό
τον τρόπο, υποβάλλονται οι επιβάτες σε άσκοπα, αχρείαστα έξοδα, τα οποία θα μπορούσαν
κάλλιστα να αποφύγουν, αν είχαν τη σωστή ενημέρωση.
Η πρακτική αυτή αποθαρρύνει πολλούς επιβάτες, οι οποίοι, μη μπορώντας να επωμισθούν το
σχετικό αχρείαστο υψηλό κόστος, αλλά και από αίσθημα εμπαιγμού, τελικώς, επιλέγουν να
μην επισκεφθούν τα απομακρυσμένα αυτά νησιά, ακόμη και αν διατηρούν οικογενειακούς ή
άλλους δεσμούς σε αυτά. Το τελευταίο θα μπορούσε να αποφευχθεί, αν οι ακτοπλοϊκές
εταιρείες δεν ακολουθούσαν αυτή την πρακτική. Έτσι, αντί να ενισχύεται η ανάπτυξη και η
επισκεψιμότητα στους ακριτικούς νησιωτικούς προορισμούς, ευνοείται η απομόνωσή τους και
αυξάνεται, ως μη όφειλε, η αίσθηση εγκατάλειψης που νιώθουν οι ντόπιοι.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
- Προτίθεσθε να ενισχύσετε αναπτυξιακά τα ακριτικά νησιά, ελέγχοντας την πολιτική των
ακτοπλοϊκών εταιρειών και διασφαλίζοντας για τους επιβάτες που μεταβαίνουν εκεί
πρόσβαση στα προτιμητέα εισιτήρια χαμηλού κόστους, αν το πλοίο που τους διαμετακομίζει
στα εν λόγω νησιά δεν αποπλέει με πληρότητα, οπότε, υφίσταται εκ των πραγμάτων η
σχετική δυνατότητα; - Προτίθεσθε να λάβετε μέτρα στήριξης των ακριτικών νησιωτικών περιοχών με αριθμητική
αύξηση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων σύνδεσής τους με την ενδοχώρα, σε περιόδους
τουριστικής αιχμής, ούτως ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στις εν λόγω περιοχές; - Προτίθεσθε να επιβάλετε θεσμικά τη δυνατότητα αλλαγής κατηγορίας εισιτηρίων εντός των
πλοίων, ούτως ώστε να μπορούν οι επιβάτες που θα θελήσουν να αλλάξουν το εισιτήριό τους
σε άλλο χαμηλότερου κόστους να μπορούν να το κάνουν, με επιστροφή της σχετικής
διαφοράς;
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Αθανασίου Μαρία
ΘΕΜΑ: «Απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 8972/02-10-2025 Ερώτησης της Βουλευτού κας Μ. Αθανασίου».
Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση σχετικά με την έκδοση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
και την ενίσχυση της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των ακριτικών νησιών κατά την περίοδο του θέρους, σας
γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4948/2022 (Α ́ 125), από το αρμόδιο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών
Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων, των πλοιοκτητών, των
ναυτικών πρακτόρων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.λπ., κάθε χρόνο εξετάζονται και εφαρμόζονται
εναλλακτικές και ορθολογικότερες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας
(επιδοτούμενα δρομολόγια), σε σχέση με τις υφιστάμενες λιμενικές υποδομές των νήσων της Επικρατείας
και το σύνολο των δρομολογιακών γραμμών μη δημόσιου χαρακτήρα κατά τρόπο εφικτό και προς
ενίσχυση των ενδονησιακών συνδέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να μην αποκλειστεί νησί της
επικράτειας, αλλά και να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, με τη
διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού, συνάπτονται συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την
εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών για τις οποίες δεν υπήρξε επιχειρηματικό ενδιαφέρον από τις
πλοιοκτήτριες εταιρείες.
Στη δε προκήρυξη του μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών
μέσω σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την δρομολογιακή περίοδο 2025–2029,
από τις εβδομήντα πέντε (75) συνολικά δρομολογιακές γραμμές που προκηρύσσονται, στις δεκατέσσερις
(14) έχει προβλεφθεί η εκτέλεση επιπλέον δρομολογίων κατά τη θερινή περίοδο, ενώ δέκα (10) από αυτές
αφορούν δρομολόγια που εκτελούνται αποκλειστικά κατά τη θερινή περίοδο, με σκοπό την κάλυψη των
αυξημένων αναγκών του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Όσον αφορά στο φερόμενο θέμα του αριθμού των εισιτηρίων οικονομικής θέσης που διαθέτει κάθε
ακτοπλοϊκή εταιρεία ανά πλοίο, στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.) δεν έχει περιέλθει σχετική καταγγελία. Σε περίπτωση καταγγελίας που να αφορά
τυχόν άρνηση έκδοσης εισιτηρίου οικονομικής θέσης, με την αιτιολογία της μη διαθεσιμότητας, θα γίνει
σχετική διερεύνηση.
Τέλος, όσον αφορά στη δυνατότητα αλλαγής κατηγορίας εισιτηρίων εντός των πλοίων, επί του
παρόντος δεν υφίσταται θεσμοθετημένη διαδικασία ελέγχου που να εμπίπτει στο αντικείμενο
αρμοδιότητας των Υπηρεσιών του ΥΝΑ.Ν.Π.
Τονίζεται ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε ένα δυναμικά μεταβαλλόμενο
δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών, καταβάλλει πάντοτε κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυση
οιωνδήποτε προβλημάτων, με ιδιαίτερη μέριμνα στους κατοίκους των μικρών και ακριτικών νησιών της
Πατρίδας μας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ






































































































