Εισήγηση Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Χίου, κ. Παντελή Μπουρνιά
Θέμα: Προβλήματα στη λειτουργία των ταχυδρομικών υπηρεσιών στα νησιά του Βορείου Αιγαίου – Ανάγκη θεσμικών παρεμβάσεων
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέτω υπόψη του Περιφερειακού Συμβουλίου ένα ζήτημα με σοβαρές κοινωνικές και
διοικητικές διαστάσεις: τη συστηματική αποδυνάμωση και υπολειτουργία των
ταχυδρομικών υπηρεσιών (ΕΛΤΑ) στα νησιά της Περιφέρειάς μας, ιδίως στα μικρότερα
και πιο απομονωμένα.
Αφορμή – Συγκεκριμένο παράδειγμα δυσλειτουργίας
Τον Μάιο του 2025, στο πλαίσιο των κινητών μονάδων του ΕΦΚΑ, εστάλησαν από την
Αθήνα 413 επιστολές/προσκλήσεις σε δικαιούχους των νησιών Σάμου, Ικαρίας και
Λήμνου, για προγραμματισμένη εξυπηρέτηση στις 20 και 22 Μαΐου.
Ωστόσο, οι επιστολές παραδόθηκαν την ίδια ημέρα με την παρουσία του ΤΜΗΜΑΤΟΣ
ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΠΡΕΣΒΕΙΑΣ που είχα εγώ προσωπικά ο ίδιος
συντονίσει για τους Αμερικάνους Αποδήμους Έλληνες στη Σάμο (20/5), καθιστώντας
αδύνατη την παρουσία των πολιτών, ενώ δεν παραδόθηκαν καθόλου στη Λήμνο, με
αποτέλεσμα μόλις 5 συμπολίτες να εξυπηρετηθούν σε όλο το νησί, παρά το υψηλό
κόστος και την προετοιμασία της αποστολής. Αυτά είναι απλώς ένα παράδειγμα της
καθημερινής καθυστέρησης και της νησιωτικότητας.
Γενικότερη εικόνα – Τεχνικά και λειτουργικά προβλήματα
Τα παραπάνω είναι μόνο ένα σύμπτωμα ενός γενικευμένου προβλήματος. Σύμφωνα
με στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει:
- Από το 2020 έως σήμερα, πάνω από 40 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ
πανελλαδικά έχουν κλείσει ή μετατραπεί σε “πρακτορεία”, μεταξύ αυτών και σε νησιά
του Βορείου Αιγαίου (π.χ. Άγιος Κήρυκος Ικαρίας, Καρλόβασι, Θολό Πλωμαρίου). - Πολλές περιοχές εξυπηρετούνται πλέον 1 φορά την εβδομάδα ή και κάθε 10
ημέρες από διανομείς, χωρίς δυνατότητα ταχείας παράδοσης. - Στις περισσότερες νησιωτικές κοινότητες δεν υπάρχουν μόνιμοι ταχυδρόμοι,
αλλά έκτακτοι συνεργάτες χωρίς υποδομή, με αποτέλεσμα απώλεια αλληλογραφίας ή
σημαντικές καθυστερήσεις. - Επιστολική επικοινωνία για δημόσιες υπηρεσίες (εξώδικα, ειδοποιήσεις,
φοιτητικά δικαιολογητικά, δικαστικά έγγραφα, συμβόλαια, ΕΦΚΑ κ.λπ.) καθυστερεί έως
και 15 εργάσιμες ημέρες, ακόμη και εντός της ίδιας Περιφέρειας.
Κοινωνικές και διοικητικές επιπτώσεις
- Υπονομεύεται η ισότιμη πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες, ειδικά για
ηλικιωμένους και ευάλωτες ομάδες. - Επιβαρύνονται οι τοπικές διοικήσεις και η Περιφέρεια με πρόσθετο κόστος,
χρόνο και πίεση από πολίτες. - Δημιουργείται αίσθημα εγκατάλειψης και περιφερειακής αδικίας.
Προτάσεις – Προγραμματισμός Παρέμβασης
- Έκδοση Ψηφίσματος του Περιφερειακού Συμβουλίου με τεκμηρίωση, όπου θα
απαιτούμε:
- Την ενίσχυση προσωπικού και συχνότητας διανομής των ταχυδρομικών
υπηρεσιών στα νησιά. - Τη μόνιμη στελέχωση κρίσιμων υποκαταστημάτων ΕΛΤΑ σε πρωτεύουσες
νησιών (π.χ. Άγιος Κήρυκος, Μύρινα, Πλωμάρι).
- Υποβολή Επιστολής Διαμαρτυρίας από τον Περιφερειάρχη προς:
- Τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ,
- Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
- Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
- Συνάντηση Εργασίας με ΚΕΔΕ και Βουλευτές Αιγαίου, για κοινή πίεση και ερώτηση
στη Βουλή. - Εξέταση δυνατότητας σύναψης Μνημονίου Συνεργασίας με ιδιωτικούς παρόχους
ταχυμεταφορών, σε ορισμένα νησιά, για έκτακτες ανάγκες (π.χ. αποστολές εγγράφων
Περιφέρειας).
Συμπέρασμα
Το πρόβλημα δεν είναι απλώς λειτουργικό· είναι θεσμικό. Αφορά τη θεμελιώδη
υποχρέωση του κράτους να εξυπηρετεί όλους τους πολίτες ισότιμα, ανεξαρτήτως
γεωγραφικής θέσης. Ως αιρετή Περιφέρεια, οφείλουμε να υπερασπιστούμε αυτή την
ισότητα με τεκμηρίωση, επιμονή και πράξεις καθώς αυτό είναι ανθρώπινο δικαίωμα.
Σας ευχαριστώ.
Με Εκτίμηση,
ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ,
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ,
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΑΠΟΔΗΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ
& ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΑΔ. ΜΠΟΥΡΝΙΑΣ


































































































