Χ. Φαφαλιός (Committee του Λονδίνου): Οι προκλήσεις της ναυτιλίας και το μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση
Της Αναστασίας Βαμβακά
Στις προκλήσεις που καλείται η ναυτιλία να διαχειριστεί αναφέρθηκε ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee), Χαράλαμπος Φαφαλιός στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας στο Λονδίνο.
Ο κ Φαφαλιός σημείωσε πως από την εποχή της πανδημίας, ο κόσμος πλέον βρίσκεται σε μία εποχή συνεχών πολέμων με τις συρράξεις σε Ουκρανία και Ισραήλ να συνεχίζονται, ενώ σκιαγράφησε τις δυσκολίες που δημιουργούνται αυτή την περίοδο με την Υεμένη, δίνοντας για το παγκόσμιο οικονομικό στίγμα.
“Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχει κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα και να φροντίσει ώστε όλα τα έθνη να παραλαμβάνουν όλων των ειδών τα εμπορεύματά τους εγκαίρως και εντός χρονοδιαγράμματος. Η Ευρώπη βρίσκεται λίγο πριν την ύφεση και έχει πολλές εκλογές για να αποφασίσει για τη μελλοντική της κατεύθυνση. Η Άπω Ανατολή, εκτός από την Κίνα, εξακολουθεί να προοδεύει, όπως και η Ινδία. Η Κίνα θα πρέπει να λάβει μερικές πολύ δύσκολες οικονομικές αποφάσεις εάν θέλει να αναζωογονήσει διάφορα προβληματικά μέρη της οικονομίας της. Ενώ η οικονομία των ΗΠΑ κινείται δυναμικά, οι εκλογές το φθινόπωρο θα αφήσουν τους ψηφοφόρους με δύο αυστηρές επιλογές μέχρι στιγμής”
Ναυτιλιακή αγορά
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ο Πρόεδρος του συμβουλίου, “ο τομέας των δεξαμενόπλοιων, και του αργού πετρελαίου και προϊόντων αργού, απόλαυσε ένα γόνιμο και θετικό δωδεκάμηνο. Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, και ειδικά ο τομέας του υγραερίου, σημείωσε νέα υψηλά ρεκόρ στους ναύλους τους. Ο τομέας στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι σε στασιμότητα και ένα πολύ σημαντικό βιβλίο παραγγελιών δεν προμηνύεται καλό για το μέλλον. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η αγορά μεταφοράς αυτοκινήτων ήταν πιο τυχερή με ρεκόρ ζήτησης για μεταφορά οχημάτων. Η αγορά των φορτηγών μεταφοράς ξηρού φορτίου πέρασε μια ασυνήθιστη χρονιά, που περιστασιακά αναπτύχθηκε από το περίεργο ράλι που προκλήθηκε”.
Πράσινη μετάβαση
Εκτός από όλες αυτές τις προκλήσεις, η παγκόσμια ναυτιλία προσπαθεί να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Σύμφωνα με τον κ. Φαφαλιό, “ελάχιστες ρεαλιστικές λύσεις έχουν παρασχεθεί από τους προμηθευτές τεχνολογίας, όπως οι κατασκευαστές πλοίων και κινητήρων και οι προμηθευτές ενέργειας, οι οποίοι ακόμα δεν μας έχουν δώσει καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Τα καύσιμα που προσφέρονται δεν διαθέτουν, προς το παρόν, παγκόσμιο δίκτυο ανεφοδιασμού καυσίμων και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν είναι αποδεδειγμένα ασφαλή, ειδικά για τους ναυτικούς”.
Μήνυμα στην ελληνική κυβέρνηση
Ο κ. Φαφαλιός αναφέρθηκε και στο κρίσιμο για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, ζήτημα της ναυτικής εκπαίδευσης. ” Εξακολουθούμε να προτρέπουμε την ελληνική κυβέρνηση να αναβαθμίσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και να επιτρέψει περισσότερα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Εάν η ελληνική σημαία θέλει να επιβιώσει από τη γύρω γραφειοκρατία, πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά” ενώ δήλωσε ευγνώμων για την προσφορά των ναυτικών “που υπομένουν τόσες πολλές προκλήσεις κάθε μέρα και σπάνια εκτιμώνται για τη σκληρή δουλειά τους”.