Στήριξη και έργα ζητούν οι φορείς του νησιού – Πώς θα βοηθήσει το Chios Pass στην προσέλκυση τουριστών – Πάνω από το 60% των επισκεπτών είναι από την Τουρκία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΝΗΣ
Η φωτιά που ξέσπασε πριν από περίπου έναν μήνα στη Χίο, κατακαίγοντας σχεδόν 4.000 στρέμματα, ενώ η τουριστική περίοδος είχε ήδη ξεκινήσει, σκόρπισε ανησυχία στους κατοίκους του νησιού. Με επιστολή τους προς το γραφείο του πρωθυπουργού, ζητούν την επέκταση του αεροδρομίου, καλύτερη ακτοπλοϊκή και αεροπορική σύνδεση και τη θέσπιση του Chios Pass, στα πρότυπα της Εύβοιας και της Σάμου.
Ήταν πρωί Κυριακής, στις 22 Ιουνίου, όταν ξέσπασε η φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Κοφινάς. Πήρε γρήγορα διαστάσεις, με τους κατοίκους να λαμβάνουν μηνύματα στα κινητά τους από τον αριθμό άμεσης ανάγκης 112, με οδηγίες για εκκενώσεις. Η Χίος έγινε “πρώτο θέμα” στις ειδήσεις, με τις εφιαλτικές εικόνες της πύρινης λαίλαπας να κατακαίει το νησί εν μέσω καλοκαιριού.
Ένα μήνα μετά, η ζωή στο νησί έχει επανέλθει στους φυσιολογικούς ρυθμούς, ωστόσο οι κάτοικοι, με αφορμή τη φωτιά, ζητούν άμεση στήριξη και έργα στην ακριτική περιοχή.
«Είναι αλήθεια ότι κάηκε μια μεγάλη έκταση και προκλήθηκαν ζημιές στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα. Ωστόσο, το νησί –καθώς είναι το 5ο μεγαλύτερο της χώρας– διατηρεί όλα τα αξιοθέατά του ανέπαφα και παραμένει πράσινο σε μεγάλα τμήματά του», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Κατοικιών Χίου, Γιώργος Μυλωνάδης. Παραδέχεται ότι αρχικά υπήρξε «μια παγωμάρα από τον κόσμο που είχε προγραμματίσει τις διακοπές του, καθώς είχε δοθεί η εντύπωση, λόγω της δημοσιότητας, ότι το νησί έχει καεί από άκρη σε άκρη».
Ωστόσο, με ανακοινώσεις προς τα τουριστικά γραφεία και τις διαδικτυακές πλατφόρμες, οι τουριστικοί φορείς κατάφεραν να καθησυχάσουν τους επισκέπτες, χωρίς όμως να αποφευχθούν οι πρώτες ακυρώσεις. «Ακυρώσεις υπήρξαν, αλλά δεν υπάρχει ακριβής εικόνα, διότι δεν είναι εφικτό να έχουμε ενημέρωση από κάθε επιχείρηση. Παρ’ όλα αυτά, οι νέες κρατήσεις συνεχίζονται κανονικά», σημειώνει ο κ. Μυλωνάδης.
Ο Πέτρος Βασιλάκης, πρόεδρος του Σωματείου Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων και πρόεδρος του Τμήματος Τουρισμού του Επιμελητηρίου, προσθέτει: «Τις πρώτες μέρες υπήρχαν ακυρώσεις, κυρίως από Τούρκους και κάποιους Έλληνες. Ευτυχώς, δεν ήταν πολλές. Γενικά, η τουριστική κίνηση στην αρχή της χρονιάς είναι μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, αλλά αυτή την περίοδο είμαστε καλά, όσον αφορά τις κρατήσεις μέχρι και το τέλος Αυγούστου».
Από την Τουρκία οι περισσότερες επισκέψεις – Γιατί δεν έρχονται οι Έλληνες
Σύμφωνα με τους τουριστικούς παράγοντες του νησιού, οι επισκέπτες της Χίου προέρχονται κυρίως από την Ελλάδα και την Τουρκία. «Ένα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων επισκεπτών έρχεται μέσω κοινωνικού τουρισμού. Η τουριστική κίνηση από την Τουρκία αυξάνεται κάθε χρόνο, και σε αυτό συμβάλλουν παράγοντες όπως η έκδοση βίζας επιτόπου για έξι διανυκτερεύσεις, αλλά και το γεγονός ότι η Χίος προσφέρει αυθεντική και ποιοτική εμπειρία. Παίζει επίσης μεγάλο ρόλο ότι τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου θεωρούνται οικονομικά, τόσο στη διαμονή όσο και στην εστίαση. Υπήρξε βεβαίως μια μείωση τον Ιούνιο, αλλά ευελπιστούμε ότι τους υπόλοιπους καλοκαιρινούς μήνες η κίνηση θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα», τονίζει ο κ. Μυλωνάδης.
Ο κ. Βασιλάκης παραθέτει στοιχεία: «Το νησί στηρίζεται κατά 65% σε Τούρκους τουρίστες και φυσικά αυτό δεν είναι θετικό, διότι αν κάτι συμβεί στη γειτονική χώρα, ο τουρισμός μας καταρρέει, αφού δεν υπάρχουν εναλλακτικές. Οι πτήσεις από την Ευρώπη είναι σχεδόν ανύπαρκτες».
Σύμφωνα με τα στοιχεία των τουριστικών παραγόντων της Χίου, το ποσοστό των τουριστών που φτάνουν από τον υπόλοιπο κόσμο είναι μονοψήφιο. «Η Χίος συνδέεται καθημερινά με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά εδώ και χρόνια δεν υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση με το εξωτερικό. Ο διάδρομος προσγείωσης δεν είναι αρκετά μακρύς ώστε να προσγειώνονται μεγάλα αεροπλάνα. Επίσης, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων τους καλοκαιρινούς μήνες πλησιάζουν τα 300 ευρώ με επιστροφή, και έτσι πολλοί προτιμούν να ταξιδέψουν σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς με λιγότερα χρήματα», λέει ο κ. Μυλωνάδης.
Μάλιστα, όπως σημειώνει, ακόμα και η ακτοπλοϊκή σύνδεση το καλοκαίρι είναι προβληματική, καθώς περιορίζεται σε Πειραιά, Λαύριο και Καβάλα. Τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, όταν κορυφώνεται η τουριστική κίνηση, δεν επαρκούν οι καμπίνες των πλοίων, τις οποίες προτιμούν οι επισκέπτες λόγω της μεγάλης διάρκειας του ταξιδιού.
«Τι ζητάμε από τον πρωθυπουργό»
Με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό, οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων της Χίου ζητούν σειρά έργων υποδομής, τα οποία θεωρούν απαραίτητα για την ενίσχυση της νησιωτικής οικονομίας και του τουρισμού:
- Επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης στο αεροδρόμιο, ο οποίος έχει μήκος μόλις 1.287 μ.
- Ανακατασκευή του τελωνείου στο λιμάνι της πόλης της Χίου.
- Ολοκλήρωση υδροδοτικών έργων, όπως τα φράγματα (π.χ. φράγμα Κόρης Γεφύρι), λόγω της έλλειψης νερού κατά τους θερινούς μήνες, καθώς και λήψη μέτρων στήριξης για την ενίσχυση του τουρισμού.
- Θέσπιση ειδικού προγράμματος Chios Pass, αντίστοιχου με τα Samos Pass και Evia Pass.
- Συμπερίληψη της Χίου στους ειδικούς πίνακες της ΔΥΠΑ, με δυνατότητα 12 διανυκτερεύσεων μέσω του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού, καθώς και αύξηση της επιδότησης των vouchers κατά 20%, για ολόκληρο το έτος – όπως έχει ήδη εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές που επλήγησαν από αντίστοιχες κρίσεις.
- Μείωση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στη γραμμή Χίου – Τσεσμέ.
- Επιδότηση των αεροπορικών πτήσεων από και προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
- Ακτοπλοϊκή σύνδεση Βόλου – Μεστών, για τη βελτίωση της σύνδεσης με την Κεντρική Ελλάδα.
- Διοργάνωση διαφημιστικής καμπάνιας προβολής της Χίου μέσω τηλεόρασης και λοιπών μέσων μαζικής ενημέρωσης.
«Πώς θα βοηθήσει το Chios Pass»
Η θέσπιση του Chios Pass εκτιμάται ότι θα συμβάλει άμεσα στην αύξηση της τουριστικής επισκεψιμότητας στο νησί, όπως συνέβη και στις περιπτώσεις της Εύβοιας και της Σάμου.
«Με το Samos Pass, εξαργυρώθηκαν 12.686 κάρτες των 300€, ενώ με το North Evia Pass, 26.499 κάρτες των 150€ αντίστοιχα. Συνολικά, 1.330 επιχειρήσεις δέχθηκαν τουλάχιστον μία συναλλαγή», επισημαίνει ο Γιώργος Μυλωνάδης.
«Οι επιχειρήσεις εστίασης βρέθηκαν στην πρώτη θέση επιλογής των δικαιούχων, ενώ ακολούθησαν οι δαπάνες στα τουριστικά καταλύματα και στη συνέχεια οι μεταφορές», προσθέτει.
Ο Πέτρος Βασιλάκης, πρόεδρος του Σωματείου Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων και πρόεδρος του Τμήματος Τουρισμού του Επιμελητηρίου Χίου, ζητά επιπλέον ενίσχυση:
«Από την Περιφέρεια ζητάμε περισσότερα κονδύλια για την τουριστική προβολή της Χίου».