Καπετάνιοι από τα Γενικά Λύκεια, Μηχανικοί από τα ΕΠΑΛ
Η ελληνική ναυτιλία, πρωταθλήτρια σε παγκόσμιο επίπεδο και βασικός πυλώνας της εθνικής οικονομίας, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες ένα νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση, με στόχο να εκσυγχρονίσει τις δομές, να απλουστεύσει τις διαδικασίες και να προσφέρει περισσότερα κίνητρα στους νέους και τις νέες που θέλουν να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.
Η χρονική συγκυρία δεν είναι τυχαία. Τα στοιχεία για τους εισακτέους στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 αποκαλύπτουν μια σύνθετη εικόνα, με έντονες διακυμάνσεις στα μόρια εισαγωγής, διαφορετική συμμετοχή αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, αλλά και ένα μεγάλο στοίχημα: Πώς θα διασφαλιστούν η ποιότητα και η ομοιογένεια της εκπαίδευσης σε όλες τις σχολές.
Συνολικά 1.523 νέοι σπουδαστές θα φοιτήσουν φέτος στις 12 ΑΕΝ της χώρας, αριθμός αυξημένος κατά 1,06% σε σχέση με πέρυσι. Το ποσοστό κάλυψης των θέσεων ανήλθε στο 84,24%, έναντι 82,80% το 2024-2025, δείχνοντας ότι η ναυτική εκπαίδευση παραμένει ελκυστική.
Ομως, πίσω από τους αριθμούς κρύβονται σημαντικές διαφοροποιήσεις. Οι βάσεις εισαγωγής κυμαίνονται από 5.875 έως και 19.275 μόρια – ένα εντυπωσιακό άνοιγμα που υποδηλώνει τόσο τη διαφορετική ζήτηση όσο και πιθανές ανομοιογένειες στην ποιότητα των επιμέρους σχολών. Η εικόνα διαφοροποιείται ανά ειδικότητα:
- Πλοίαρχοι: Από τις 907 θέσεις στο Τμήμα Πλοιάρχων καλύφθηκαν οι 814, με 57% των εισακτέων να προέρχεται από ΓΕΛ και 43% από ΕΠΑΛ. Οι υψηλότερες βάσεις καταγράφονται στον Ασπρόπυργο (17.925 για ΓΕΛ και 19.275 για ΕΠΑΛ), στην Υδρα και τη Σύρο, ενώ η ΑΕΝ Μακεδονίας παραμένει η μεγαλύτερη σχολή με 200 εισακτέους.
- Μηχανικοί: Εδώ η εικόνα είναι πιο προβληματική. Από τις 901 θέσεις στο Τμήμα Μηχανικών, μόλις 540 καλύφθηκαν. Το 64% των εισακτέων προέρχεται από ΕΠΑΛ, επιβεβαιώνοντας τη στενή σύνδεση του τεχνικού αντικειμένου με την επαγγελματική εκπαίδευση. Οι βάσεις κυμαίνονται από 6.000 έως 18.075 μόρια.
Το μεγάλο εύρος στις επιδόσεις δείχνει ότι στις ΑΕΝ βρίσκουν χώρο μαθητές με διαφορετικά προφίλ και δυνατότητες. Αυτό αποτελεί πλεονέκτημα, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύει την ανάγκη για ποιοτική εναρμόνιση, ώστε όλοι οι απόφοιτοι -είτε με υψηλά είτε με χαμηλότερα μόρια- να είναι επαρκώς προετοιμασμένοι για τις απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτιλίας.